Pregătire completă pentru evaluarea naţională.

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator In jos

Pregătire completă pentru evaluarea naţională.

Mesaj Scris de Abbeh. la data de Vin Oct 29, 2010 12:43 am

Textul literar

Textul literar reprezintă produsul imaginaţiei unui scriitor, având drept scop impresionarea, sensibilizarea cititorului.

I.
Genul epic


1. Idei principale/idei secundare
Ideea principală concentrează informaţia dintr-o secvenţă a textului.
Ideea secundară detaliază conţinutul secvenţei de text din care s-a extras ideea principlă.

Pentru formularea ideii principale, e necesar:
¤ să citeşti integral textul;
¤ să reciteşti textul, delimitând secvenţele care conţin informaţii distincte referitoare la o singură acţiune realizată de unul sau mai multe personaje;
¤ să exprimi informaţia esenţializată într-un singur enunţ (propoziţie sau frază scurtă).

Pentru formularea ideii secundare, e necesar:
¤ să reciteşti secvenţa de text din care ai extras ideea principală;
¤ să identifici informaţia prin care se completează ideea principală cu detalii semnificative;
¤ să exprimi informaţia care detaliază ideea principală în una sau mai multe propoziţii.

2. Planul simplu şi dezvoltat de idei
Ideile principale aşezate în succesiunea lor din text contituie planul simplu de idei.
Ideile principale şi ideile secundare alcătuiesc planul dezvoltat de idei.

¤ Planul simplu de idei este firul roşu al acţiunii, în ordinea apariţiei întâmplărilor în text. Pe baza planului simplu de idei şi a unor detalii necesare din planul dezvoltat de idei se redactează rezumatul textului.

3. Rezumatul

Este un tip de compunere care presupune prezentarea faptelor, evenimentelor într-o formă concisă, clasă, eliminând detaliile nesemnificative pentru înţelegerea logicii textului.

Redactarea unui rezumat presupune:
¤ cunoaşterea textului, prin lecturi succesive;
¤ formularea ideilor principale sub forma unor enunţuri scrise;
¤ transformarea ideilor principale în enunţuri mai lungi, prin selectarea unor detalii semnificative şi necesare, din ideile secundare;
¤ precizarea personajelor implicate în acţiune;
¤ respectarea seccesiunii întâmplărilor;
¤ utilizarea timpului prezent sau perfect compus;
¤ folosirea ponderată a verbelor la gerunziu şi la participiu pentru concentrarea informaţiei;
¤ eliminarea pasajelor discriptive;
¤ evitarea repetiţiilor, a arhaismelor şi a regionalismelor;
¤ relatarea la persoana a III - a;
¤ trecerea de la vorbirea directă la vorbirea indirectă, fără dialog inserat;
¤ relatarea obiectivă, fără comentarii proprii şi fără citate;
¤ utilizarea cuvintelor de legătură care asigură cursivitatea rezumatului (de exemplu: după aceea, apoi, mai târziu, în acelaşi timp, din această cauză, etc);
¤ respectarea normelor de exprimare, de ortografie, de punctuaţie şi de aşezare a textului în pagină.

4. Indici de timp şi spaţiu

Indicii de timp marchează succesiunea şi durata întâmplărilor.
Indicii de spaţiu fixează locul în care se desfăşoară întâmplările.

¤ Pentru identificarea indicilor de timp caută în text adverbe de timp, substantive care denumesc părţi ale zilei/ale săptămânii, precum şi luni, anotimpuri, ani, numerale care indică ora, etc.
¤ Pentru identificarea indicilor de spaţiu, identifică în text cuvinte care indică locul acţiunii: adverbe de loc, substantive. Spaţiul poate fi:
exterior (natura, pădurea, lacul) sau interior (camera, casa);
real (oraşul, satul) sau imaginar/fantastic (împărăţia zmeilor, tărâmul de dincolo);
terestru (grădina, strada) sau cosmic (cerul, luna, stelele).

5. Subiectul operei literare, momentele subiectului

Subiectul reprezintă totalitatea întâmplărilor pe care textul literar le surprinde, manifestate în spaţiu şi în timp.
Subiectul este organizat, de regulă într-o succesiune de momente:
1. expoziţiunea - surprinde situaţia iniţială;
2. intriga - surprinde momentul care provoacă un conflict, în urma căruia se va desfăşura acţiunea;
3. desfăşurarea acţiunii - surprinde succesiunea de evenimente declanşate de intrigă;
4. puncul culminant - este momentul cu cea mai mare încărcătura de tensiune;
5. deznodământul - surprinde rezolvarea conflictului.
Uneori, mai ales în oprele literare moderne, momentele propriu - zise ale subiectului nu pot fi delimitate strict sau nu respectă această ordine.

Pentru identificarea momentelor subiectului fii atent la următoarele aspecte:
¤ expoziţiunea surprinde adeseori indicii generali de timp şi de spaţiu; de asemenea, sunt introduse în scenă personajele; este un moment lipsit de tensiune, adesea cuprinde elemente descriptive;
¤ intriga declanşează conflictul, este un moment tensionat, de scurtă durată; personajele devin mai active, se pun în mişcare;
¤ desfăşurarea acţiunii este momentul cel mai amplu, surprinde o succesiune de evenimente mai mult sau mai puţin tensionate, răsturnări de situaţii;
¤ punctul culminant este momentul în care criza personajelor este maximă şi pare că nu mai are nicio rezolvare; este un moment de scură întindere;
¤[b] deznodământul surprinde o stare de echilibru, instaurată prin rezolvarea conflictului; în unele opere literare, deznodământul poate lipsi, lăsând cititorul să-şi imagineze cum se va rezolva conflictul.

6. Personajele (clasificare, modalităţi de caracterizare, relaţii între personaje)
Personajul are o identitate ficţională şi nu se confundă cu o persoană reală, chiar dacă are un model din realitate.
Personajele pot fi:
[b]♥
principale, secundare, episodice;
individuale, colective;
exponenţiale/reprezentative.
Caracterizarea personajului se realizează prin modalităţi:
a. directe:
vocea naratorului; vocea altor persoanje; autocaracterizare.
b. indirecte:
fapte; atitudini; limbaj; relaţia cu alte personaje; mediul în care trăieşte; vestimentaţie.

Pentru a caracteriza un personaj din text:
¤ reciteşte cu atenţie textul;
¤ precizează statului personajului în funcţie de:
gradul de participare la acţiune (principal, secundar, episodic);
gradul de individualizae (individual, colectiv);
gradul care ilustrează un comportament uman (exponenţiale/reprezentative).
¤ selectează citate semnificative pentru a ilustra trăsăturile fizice şi morale, precum şi modalităţile de caracterizare;
¤ exemplifică mijloacele/procedeele de caracterizare identificate;
¤ numeşte trăsăturile personajului pentru care ai optat;
¤ ilustrează trăsăturile, prin citate comentate sau prin referire la întâmplări/la situaţii semnificative;
¤ prezintă relaţia dintre personajul ales şi alte personaje ale operei;
¤ menţionează modurile de expunere şi mijloacele de expresivitate artistică prin care se realizează portretul personajului;
¤ organizează textul în paragrafe şi alineate;
¤ reciteşte textul pentru a corecta eventualele greşeli de ortografie şi de punctuaţie;
¤ exprimă-te clar, urmărind legătura între idei;
¤ foloseşte ghilimelele pentru fragmentele citate;
¤ utilizează doar cuvinte ale căror sens îl cunoşti.

V - aş ruga să nu "furaţi" aceste informaţii pentru a le posta pe formuri ori bloguri personale, pentru că sunt informaţii pe care nu le veţi găsi pe Google descrise atât de mult; deci sunt lucrate sau prelucrate, copiate în calculator (înseamnă multă muncă) aşa că Universal Forum îşi pune amprenta pe ele. (Nu aparţin nouă, sunt scrise de cinci persoane mature şi inteligente care au ştiut ce fac.)

Abbeh.
Moderator
Moderator

Mesaje : 50
Data de inscriere : 03/10/2010
Varsta : 20

Sus In jos

Vezi subiectul anterior Vezi subiectul urmator Sus


 
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum